فیس بوک بزرگترین تهدید برای تاج و تخت درآمد آگهی گوگل است
پس از تاسیس گوگل در سال 1998 ، به سرعت در بین موتورهای جستجو به بالاترین رتبه رسید. طی سالهای مداخله ، بسیاری از موتورهای جستجو امیدوار بوده اند که بتوانند گوگل را جایگزین کنند یا حداقل رقابتی را برای این قهرمان ارائه دهند.
نکات کلیدی:
- گوگل با وجود همه رقبای ناموفق خود در حوزه موتور جستجو ، با تهدید قانونی فیس بوک روبرو است زیرا این دو شرکت برای به دست آوردن سهم بازار در فضای تبلیغات اینترنتی با یکدیگر رقابت می کنند.
- فیس بوک و گوگل هر دو از ابزارهای پیچیده و اطلاعات دموگرافیک و موقعیت مکانی مصرف کنندگان برای ارائه خدمات به کاربران تبلیغات استفاده می کنند.
- علی رغم رقابت فیس بوک ، گوگل با داشتن 37 درصد سهم از بازار تبلیغات دیجیتال 130 میلیارد دلاری ایالات متحده ، همچنان بازیگر اصلی در تبلیغات دیجیتال محسوب می شود.
- در سال 2019 ، وزارت دادگستری ایالات متحده شروع به تحقیق در مورد تحقیقات گوگل بر اساس قدرت انحصاری قیمت گذاری آن کرد.
هنگامی که گوگل برای اولین بار راه اندازی شد ، بیشتر کاربران وب از موتورهای جستجو مانند Lycos و AltaVista برای انجام جستجوها استفاده کردند. با این حال ، این شرکتها به دلیل گرایش به طراحی ساده و رابط کاربرپسند گوگل به سرعت منسوخ شدند. رقبای دیگری مانند یاهو ( YHOO ) و MSN به سهام کوچک بازار متصل بودند . چالش های بعدی مانند بینگ به طور ناموفق سعی کردند خود را به عنوان موتور جستجو برای اکثر کاربران وب جای دهند.
گوگل با وجود همه رقبای ناموفق خود ، یک تهدید برای تسلط خود دارد: فیس بوک. در حالی که فیس بوک موتور جستجو نیست ، شرکتی است که همه از آن شنیده اند و بیشتر کاربران اینترنت به طور منظم از آن بازدید می کنند. و به همین دلیل تبلیغ کنندگان آن را دوست دارند.
فیس بوک و گوگل برای تبلیغات رقابت می کنند
فیس بوک و گوگل اهداف بسیار متفاوتی را برای کاربران خود انجام می دهند: یکی موتور جستجو است ، در حالی که دیگری شبکه اجتماعی است. کاربران اینترنت برای جستجوی اطلاعات خاص به Google و برای برقراری ارتباط با دوستان ، خانواده و آشنایان حرفه ای به فیس بوک می روند. با این حال ، به دلیل مدل های درآمدی ، این دو شرکت برای تبلیغات با یکدیگر رقابت می کنند.
برای اکثر قریب به اتفاق کاربران ، Google و Facebook خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند. وقتی شخصی از خدمات خود برای جستجوی پایتخت نیوهمشایر استفاده می کند ، Google هیچ درآمد کسب نمی کند. به همین ترتیب ، وقتی کاربر عکسی از آنچه برای صبحانه خورده است ، فیس بوک هیچ درآمد کسب نمی کند. اما گوگل و فیس بوک هر دو سالانه میلیاردها دلار درآمد گزارش می کنند زیرا از تبلیغ کنندگان هزینه های گزافی می گیرند تا محصولات یا خدمات خود را در برابر کاربران خود قرار دهند. کاربران گوگل و فیس بوک به طور غیرمستقیم برای شرکت درآمد کسب می کنند. هرچه بازدیدکنندگان سایت بیشتر شوند ، تبلیغات بیشتر به دنبال استفاده از سیستم عامل خود است ، که به معنای توانایی گرفتن هزینه بالاتر برای موجودی تبلیغات است.
Google Ads (قبلاً با نام Google AdWords شناخته می شد) ، یک بستر تبلیغات آنلاین است که توسط Google ساخته شده و از دو دهه گذشته بر بازار تبلیغات آنلاین تسلط یافته است. Google Ads به تبلیغ دهندگان این امکان را می دهد تا با پرداخت هزینه ای به شرکت برای جابجایی بازدید به وب سایت هایشان ، از دسترسی فوق العاده گوگل در میان جستجوی اینترنت استفاده کنند. گوگل آگهی های سنتی مدل پرداخت به ازای هر کلیک است. گوگل پیام تبلیغات دهنده را در لیست نتایج حمایت شده بر اساس عبارات کلیدی که کاربران در نوار جستجوی Google تایپ کرده اند نمایش می دهد و تبلیغ دهنده هزینه هر کاربری را که روی تبلیغ کلیک می کند پرداخت می کند. هرچه کلمات کلیدی رقابتی و پرسودتر باشند ، هزینه تبلیغات Google برای هر تبلیغ بیشتر است. Google Ads همچنین سرویسی به نام Analytics 360 ارائه می دهد که تبلیغ کنندگان می توانند از آن برای سنجش عملکرد کمپین استفاده کنند.
تبلیغات هدفمند فیس بوک
در اواخر دهه 2000 ، فیس بوک متوجه شد که همچنین می تواند میلیون ها بازدید کننده روزانه از سایت را برای درآمد تبلیغاتی استفاده کند. این شبکه اجتماعی برنامه تبلیغات فیس بوک خود را در سال 2007 راه اندازی کرد. با تبلیغات فیس بوک ، تبلیغ کنندگان می توانند هزینه پیام هایشان را برای نمایش در خبرخوان کاربران بر اساس اطلاعات خاص در پروفایل های خود پرداخت کنند. این نوع تبلیغات هدفمند شرکتی را که می تواند لباس مربوط به ورزش را بفروشد قادر به خرید موجودی موجود در منابع خبری کاربران فیس بوک است که به عنوان مثال مطالب زیادی در مورد ورزش ارسال می کنند.
در فضای تبلیغات اینترنتی ، گوگل و فیس بوک اکنون برای سهم بازار با یکدیگر رقابت می کنند. طبق eMarketer ، در سال 2018 ، فیس بوک و گوگل 58 درصد از هزینه های تبلیغات دیجیتال در ایالات متحده را تشکیل داده اند. هر دو وب سایت در حال حاضر از ابزارهای پیشرفته و اطلاعات جمعیتی و موقعیت مکانی مصرف کنندگان برای ارائه تبلیغات به کاربران استفاده می کنند.
انحصار تبلیغات گوگل
علی رغم رقابت فیس بوک ، گوگل همچنان بازیگر غالب در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود . طبق گفته eMarketer ، این شرکت 37 درصد از بازار تبلیغات دیجیتال 130 میلیارد دلاری آمریکا را در اختیار دارد. این شرکت نزدیک به 80 درصد بازار ایالات متحده برای تبلیغات جستجو را در اختیار دارد و بیشترین درآمد 116.3 میلیارد دلاری کل تبلیغات در سال 2018 را به خود اختصاص داده است.
تبلیغات Google می تواند تقریباً در همه جا آنلاین ، از سایت های خبری گرفته تا سایت های آشپزی گرفته تا برنامه های تلفن همراه ، و تبلیغات آنها به اشکال مختلف ، از تبلیغات نمایش داده شده تا تصاویر بنر در جعبه های داخل یا کنار مقالات گرفته تا تبلیغاتی که در ویدیوها ظاهر می شوند ، ظاهر شود.
در حال حاضر ، Google دارای ابزار پیشرو برای خرید فضای تبلیغاتی است که Display & Video 360 یا DV 360 نامیده می شود. از طریق DV 360 ، تبلیغ کنندگان می توانند پیشنهادات خود را برای دسترسی به کاربران اینترنت براساس موقعیت مکانی ، اطلاعات جمعیتی یا عادت های مصرفی مصرف کنندگان ارائه دهند. پیشنهادات تبلیغ کنندگان به یک سیستم خودکار منتقل می شود که موجودی تبلیغات را در هزاران وب سایت حراج می کند. صرافی Google AdX نام دارد ، اما پیشنهادات ارائه شده در DV 360 می تواند به بازارهایی که متعلق به Google نیستند برود.
سیستم پیچیده Google برای خرید و فروش تبلیغات – همراه با این واقعیت که هم خریدار و هم فروشنده تبلیغات است و محبوب ترین سرویس هایی را که تبلیغ کنندگان و ناشران را به هم متصل می کند کنترل می کند – منجر به درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای اقدام ضد انحصاری علیه این شرکت شد بر اساس داشتن قدرت قیمت گذاری انحصاری .
پیش از این ، کمیسیون تجارت فدرال تحقیقاتی را در مورد این شرکت انجام داده بود. با این حال ، پرونده در سال 2013 بسته شد. تنها نتیجه تحقیق این بود که Google برخی اعمال داوطلبانه را در شیوه های تجاری خود اعمال کرده است.
اقدام کنونی که علیه Google انجام شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده انجام می شود. در ژانویه 2020 ، به نظر می رسید با شروع همکاری مقامات در سطح ایالت و فدرال ، تحقیقات در حال تشدید است. از هفت دادستان کل ایالتی که در مورد این شرکت تحقیق کرده اند نیز دعوت شده است تا یافته های خود را در جلسه ای با وکلای وزارت دادگستری ایالات متحده به اشتراک بگذارند.
بدون دیدگاه